Publications (PLIDAM)

Positioned in the context of language diffusion, learning and teaching, the Pluralité des Langues et des Identités : Didactique - Acquisition - Médiations (PLIDAM) team aims to be situated in the field of finalized research: study of language acquisition processes, teacher/learner relationships, impact of new technologies on knowledge transmission, design of new diplomas, production of teaching tools.
Collective works by the team
The team has established a joint publication policy. In addition to our publications with Peter Lang (collection Transversales. Langues, sociétés, cultures et apprentissages), the Editions des Archives Contemporaines, clearly located in the scientific field, adopting an innovative editorial policy with paper publication, relayed by online publication, offers the team a graphically identified editorial line and a collection entitled PLIDAM.
Selection

2022 - LIU, Michel (dir.), Echantillons représentatifs et discours didactiques, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004758, 176p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004758

2022 - OUVRARD, Louise ; FARGE, Odile (dir.), Corpus audiovisuels. Quelles approches ? Quels usages?, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003799, 182p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003799

2022 - OUVRARD, Louise; BRUMELOT, Catherine (dir.), Numérique et didactique des langues et cultures. Nouvelles pratiques et compétences en développement, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004109, 219p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004109

2022 - BALTAR, Marcos ; MASSOUD SRIDI, Iman (dir.), Langues chantées / Cultures mises en musique. La chanson dans l'enseignement des langues, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004307, 177p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004307 ISBN :
9782813004307

2022 - BADRINATHAN, Vasumathi; PEJOSKA-BOUCHEREAU, Frosa; RACINE, Odile; SZENDE, Thomas (dir.), Mediating between languages, cultures, identities: challenges, tools, strategies. Mediating between languages, cultures, identities: challenges, tools, strategies, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004291, 155p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004291

2021 - AL-ZAUM, Malek ; BOUSTANI, Sobhi ; MEDHAT-LECOCQ, Héba ; PEJOSKA-BOUCHEREAU, Frosa (dir.), A propos des realia. Littérature, traduction et didactique des langues, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003508, 261p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003508

2021 - JAMBOROVA LEMAY, Diana ; PEREIRA, Christophe ; ŠMILAUER, Ivan (dir.), Des langues calculables à l'homme incalculable. Hommage à Patrice Pognan, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004260, 203p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004260

2021 - BERK, Cybèle (dir.), Dictionaries and language learning, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003782, 133p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003782

2021 - JAMBOROVA LEMAY, Diana ; OUVRARD ANDRIANTSOA, Louise (dir.), Distances apprivoisées. L'enseignement confiné des langues étrangères, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004253, 223p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004253

2021 - CORVAGLIA, Antonella ; WOLF-MANDROUX, Françoise (dir.), Formation linguistique des apprenants allophones et pédagogies innovantes, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003621, 241p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003621

2021 - JAMBOROVA LEMAY, Diana ; BÁTOROVÁ, Mária (dir.), Dominik Tatarka yesterday and today. (Paris 1939 - 2019), Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003775, 106p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003775

2021 - ARGAUD, Evelyne ; AKBORISOVA DA-SILVA, Elena (dir.), Quelles compétences en langues, littératures et cultures étrangères?. Expériences croisées Herzen / Inalco, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813004086, 111p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813004086

2021 - HODIEB, Liliane (dir.), Plurilinguisme et tensions identitaires. Discourses, représentations et médiations, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003614, 148p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003614

2021 - ARGAUD, Evelyne ; BELLASSEN, Joël ; FAVALORO, Frine Beba (dir.), Distance between languages, distance between cultures. Quelles incidences didactiques?, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003638, 97p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003638

2020 - GUO, Jing ; GALANES, Georges (dir.), L'enseignement de l'oral en classe de langue. Stimuli et évaluation, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003669, 216p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003669

2020 - FORLOT, Gilles, OUVRARD, Louise (dir.), Variation linguistique et enseignement des langues. Le cas des langues moins enseignées, Paris: Presses de l'Inalco, 319 p.

2019 - SZENDE, Thomas, ALAO, George (Eds.), Pragmatic and Cross-Cultural Competences.
Focus on Politeness, Brussels, Peter Lang

2019 - HAQUE, Shahzaman (Ed.), Family Linguistic Politics: Dynamic Issues of Language Transmission in a Migratory Context, preface: Jan Blommaert, Munich : Lincom : Munich

2018 - CHOVANCOVA, Katarina ; POGNAN, Patrice (dir.), Conception d'une nouvelle grammaire slovaque pour les francophones. Système linguistique et valence verbale, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813002907, 215p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813002907

2018 - OUVRARD ANDRIANTSOA, Louise ; AKBORISOVA - DA SILVA, Elena (dir.), L'hétérogénéité dans la classe de langue. Comment et pourquoi différencier?, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813003010, 172p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813003010

2018 - NEGGA, Delombera; SZIRMAI, Monika; GUAN CHAN, Daniel Kwang (eds.), Language Policy, Ideology and Educational Practices in a Globalised World. Selected papers from the PLIDAM 2014 Conference on "Policy and ideology in language teaching and learning: actors and discourses", Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813002778, 230p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813002778

2018 - RACINE, Odile (dir.), Entendre, chanter, voir et se mouvoir. Réflexion sur les supports utilisés dans la classe de langue, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813002648, 125p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813002648

2017 - ARGAUD, Evelyne; AL-ZAUM, Malek; AKBORISOVA - DA SILVA, Elena (dir.), Le proche et le lointain - The Near and the Far. Enseigner, apprendre et partager des cultures étrangères - Teaching, Learning and Sharing of Foreign Cultures, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813002624, 268p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813002624

2017 - SUZUKI, Elli et alii (Éds.), Penser la didactique du plurilinguisme et ses mutations : idéologies, politiques, dispositifs, Presses Universitaires de Rennes, 234 pages.

2016 - MEDHAT-LECOCQ, Heba (dir.), Standard Arabic and regional variations. Quelle(s) politique(s) linguistique(s) ? Quelle(s) didactique(s)?, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813002365, 145p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813002365

2016 - OUVRARD ANDRIANTSOA, Louise (dir.), Partial skills in debate. Quelles langues ? Quelles cultures?, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813002259, 150p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813002259

2016 - edited by Prof. Fu Rong, 多语言和多文化思想概论 (duoyuyan he duowenhua sixiang gailun), Chinese translation of the Précis du Plurilinguisme et du pluriculturalisme, Beijing Foreign Language University Publishing, 464 pages.

2015 - MEDHAT-LECOCQ, Heba, SZENDE, Thomas, NEGGA, Delombera (dir.), Translation and language learning. Entre médiation et remédiation, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813001009, 200p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813001009

2016 - POTOLIA, Anthippi ; JAMBOROVA LEMAY, Diana (dir.), Enseignement - apprentissage des langues et pratiques numériques émergentes, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813001412, 168p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813001412

2014 - DERIVRY-PLARD, Martine, ALAO, George, YUN-ROGER, Soyoung, SUZUKI, Elli (Éds.), La didactique plurilingue et pluriculturelle à l'épreuve du terrain éducatif, Contraintes, résistances, tensions, Paris: Editions des archives contemporaines, Coll. "Plid", France, ISBN: 9782813001689, 162p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813001689

2014 - DERIVRY-PLARD, Martine, ALAO, George, YUN-ROGER, Soyoung, SUZUKI, Elli (Eds.), Educational devices in a globalized context and plurilingual and pluricultural didactics, Bern: Peter Lang, 219 pages.

2013 - ALAO, George; DERIVRY-PLARD, Martine; SUZUKI, Elli; YUN-ROGER, Soyoung (dir.), Didactique plurilingue et pluriculturelle. L'acteur en contexte mondialise, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813001092, 258p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813001092

2012 - MEDHAT-LECOCQ, Heba ; BELLASSEN, Joël ; OUVRARD ANDRIANTSOA, Louise (dir.) (2012), Ecritures, politiques linguistiques et didactique des langues, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813001085, 184p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813001085

2011 - MARTINEZ, Pierre ; TAKAHASHI, Nozomi ; SUZUKI, Elli ; LIN-ZUCKER, Miao (dir.), Teacher competencies to the test of learner profiles. Vers une ingénierie de formation, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813000224, 183p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813000224

2011 - KRAMSCH, Claire ; ZARATE, Geneviève ; LEVY, Danielle (dir.), Handbook of Multilingualism and Multiculturalism, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813000392, 429p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813000392

2010 - ALAO, George, MEDHAT-LECOCQ, Heba, YUN-ROGER, Soyoung, SZENDE, Thomas (dir.) Implicites, stéréotypes, imaginaires - La composante culturelle en langue étrangère, Paris: Éditions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782813000231, 209p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782813000231

2008 - KRAMSCH, Claire ; ZARATE, Geneviève ; LEVY, Danielle (dir.), Précis du Plurilinguisme et du pluriculturalisme, Editions des archives contemporaines, Coll. "Plidam", France, ISBN: 9782914610605, 441p., doi: https://doi.org/10.17184/eac.9782914610605

2008 - ALAO, George, ARGAUD, Evelyne, DERIVRY-PLARD, Martine, LECLERCQ, Hélène (eds.) Large and small languages. Pour une didactique du plurilinguisme et du pluriculturalisme, Bern: Peter Lang